piątek, 22 października 2021

 Profesorskie Gadanie

Posłuchajcie:

"Stare jest cenne, wiadomo, zabytek. Nowe jest cenne, bo przed chwilą kupione. Ale najtrudniejszy jest ten okres pomiędzy, gdy już nie nowe, ale jeszcze nie jest stare. Już nie jest nowe, już jest niepotrzebne, ale jeszcze nie jest stare a przez to unikalne i cenne (bo rzadkie i trudno dostępne). Butelki i słoiki są bezwartościowe, bo jest ich dużo. Są pospolite. A my produkujemy ich więcej i więcej. Bo są jednorazowe… Choć mogłyby służyć wielokrotnie. W największym stopniu to od nas zależy. Mamy moc sprawczą by zmieniać świat na lepsze. Na przykład na podwórku, gdy ludzie się spotykają i budują relacje, gdy rozmawiają i wymyślają nietuzinkowe wystawy i działania.

    A przecież dawno temu szkło było cenne, niczym drogie kamienie. I wtedy zatrzymywaliśmy butelki i słoiki w domu, do przetworów, do wielokrotnego użytkowania. Szkło straciło dawną wartość w nadmiernej konsumpcji. Spowszedniało. Malowanie daje im niepospolitość, unikalność, niepowtarzalność. A przez to nadaje wartości. Także opowieści mogą nadać im nową, nieoczekiwaną wartość. I tu jest właśnie miejsce dla Ciebie, na Twoją inwencję, twórczość i zaangażowanie.

    Co uczynić, by butelka szklana na powrót stała się cenna? Podobnie jest z ginącą bioróżnorodnością i niby pospolitymi gatunkami. Giną, znikają z Ziemi. A przecież nie muszą. Mogą ocaleć. Tak wiele od nas zależy. I tego czy dostrzeżemy piękno i wartość. 

   Patrzcie, tyle piękna i użyteczności przemija obok nas. Po co kupujecie nowe? Czy nie można użyć jeszcze raz i używać cyrkulacyjnie? Znaleźć dla tej niepotrzebnej butelki nowe zastosowanie. Ty też potrafisz, to proste w gruncie rzeczy.

    O życiu każdego człowieka można napisać co najmniej jedną książkę. A czy o każdej butelce? Lub słoiku, kamieniu, starej dachówce, zużytym kubku czy imbryku? Przynajmniej tych pomalowanych. Nie znamy ich historii bo nie zwracamy na nie uwagi, nie notujemy, nie dokumentujemy, ani kto i kiedy zaprojektował dany wzór użytkowy, ani gdzie i z jakiego szkła (gliny) została wyprodukowana (a skąd pochodzą surowce i energia?). Co było w środku? Przez kogo i jak została ta zawartość wyprodukowana? Wytworzona. Jaką odbyła podróż butelka z zawartością? Kto, kiedy i w jakich okolicznościach ją opróżnił? Gdzie i ile leżała pusta? Co się przy niej działo? Kto i kiedy ją pomalował i co oznacza wzór, namalowany na butelce. Jak ten wzór interpretować?

A skoro nie można odtworzyć prawdziwej historii tej konkretnej butelki, to może warto ją wymyślić? Tak jak historie w książkach. Niby wymyślone a jednak na swój sposób opowiadają prawdę o świecie. Niosą jakąś ponadczasową i uniwersalną refleksję."

Tak mądrze o idei wystawy i konkursu "Butelkowe opowieści" pisze autor eksponatów, profesor Stanisław Czachorowski. Serdecznie zapraszamy do lektury jego blogów: 

https://profesorskiegadanie.blogspot.com/

https://gadajacedachowki.blogspot.com/

Poniżej linki do profesorskich anegdotek i opowieści związanych z każdym z pięknych eksponatów z naszej wystawy. Być może posłużą jako inspiracja do stworzenia własnej opowieści. Pamiętajcie o naszym konkursie😍 Do wygrania są bowiem także te barwne szklane prace:

https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/wyszczerbiony-czajniczek.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/musztarda-z-modraszkiem.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/abazur-z-wazkami.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/szewnica-mietowka-z-bugarskim-destylatem.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/soik-z-chrabaszczem-majowym.html
https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/oranzadowka-z-rumiankami.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/czar-pegeeru-na-stanowisku.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/09/napoj-z-motylem-w-tle.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/10/czerwone-wino-z-rozowym-kosaccem.html


https://gadajacedachowki.blogspot.com/2021/10/napoj-z-kosaccem.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz